Den obegåvade leveransen från Coop

Jag är hängiven anhängare av att få mat levererad hem och slippa gå och storhandla med Simon. Nu blir det inte så ofta eftersom vi småhandlar en hel del, vilket vi gör för att vi är så sanslöst dåliga på att planera. Vi har provat lite olika företag, MatHem bland annat där jag blir så imponerad varje gång då de skickar sms på morgonen med specifikt klockslag då de planerar att dyka upp och sen gör det, Mat.se och Coop online. Björn sa att vi borde hålla oss till Coop för att de hade fått billigast i nåt test han hittat, så när jag beställde i förrgår kväll gjorde jag som min kära sambo sagt.

När man beställer från Coop så har de ett ganska brett utbud av både ekologiskt och glutenfritt som är viktigt för oss, och när man går till kassan kan man kryssa i om man vill att de ska ersätta varor utfall att nåt är slut. Antingen allt, inget eller bara vissa varor. Mycket bra. Jag kryssar alltid i att inte ersätta varor eftersom jag inte litar på vad de ersätter dem med. Sedan får man välja tidsspann för leverans. Jag valde 14-16.

Det är lite störigt att tvingas vara hemma och rulla tummarna i väntan på en leverans som kan komma närsomhelst, men det är ju bara att gilla läget. Jag fattar varför man inte kan sätta en exakt tid, även om MatHem lyckas, och alternativet att kaja runt inne på Coop Forum och handla saker som man knappt orkar dra hem sen är inte aktuellt.

Klockan 16:20 kom maten. Leveranskillen, blond ung (25?) kille med keps, sa inget om att han var sen så jag valde mina ord och tonläget så fredligt jag bara kunde:

”Du blev lite försenad?”

Jag är ganska bra på att vara fredlig när jag verkligen vill, om jag får säga så. Det ingår i mitt jobb på hotellet, där mottot döda dem med kärlek styr med järnhand.

”Ja”, sa leveranskillen, ”det blev bråk med en kund här innan. Det var en muslim som tyckte att jag ringde på dörren en gång för mycket, jag ringde på 2 gånger alltså, och han blev jättearg och stod och skrek. Du vet hur det kan vara med folk från de där länderna, de har ju ett annat temperament. Han bråkade riktigt länge och höll på, så det var därför jag blev sen.”

”Ojdå”, sa jag – vad svarar man på sånt? Från vilken vinkel ska jag ta mig an det uttalandet? Det måste ha varit upprörande för kunden eftersom han tydligen hade nedkallat Allahs vrede över budkillen – ja, för hur kan han annars veta att han var muslim? Islam är väldigt geografiskt utbrett, så det är lite otydligt vad som menas med ”de där länderna” när de flesta kontinenter kandiderar. Och är det verkligen klokt, tycker leveranskillen verkligen att det är ett smart drag att uttrycka sig så med en total främling, med Parisattackerna i så färskt minne? Jag stod och brottades en sekund med olika scenarion utifrån vilken tråd i det garnnystanet jag skulle dra i, men kom fram till att det inte var värt nåt för mig ändå:

”Vad läskigt… Alltså det är ju alltid läskigt när folk bråkar med en.”

”Ja, jo. Skriv under här bara.”

Jag skrev under leveransen, människan drog, och jag bestämde mig för att INTE handla från Coop nästa gång – speciellt när jag upptäckte att de inte skickat med mina favoritflingor IGEN. Jag känner att för jösses, har man inte en vara längre så ska den inte finnas i sortimentet när man handlar.

coop online

4 thoughts on “Den obegåvade leveransen från Coop”

  1. Hej, jag beklagar verkligen att du drabbats av en dålig upplevelse i samband med leveransen.
    Kontakta gärna mig så kan jag ge dig mer bakgrund till det inträffade, på mail eller telefon.

    Med vänliga hälsningar
    Claes Hessel, E-handelschef
    Telefon 0704-958462
    Mail claes.hessel@coop.se

  2. Hej, jag beklagar verkligen att du drabbats av en dålig upplevelse i samband med leveransen.
    Kontakta gärna mig så kan jag ge dig mer bakgrund till det inträffade, på mail eller telefon.

    Med vänliga hälsningar
    Claes Hessel, E-handelschef
    Telefon 0704-958462
    Mail claes.hessel@coop.se

Lämna ett svar