Ogenerade marknadsförare och blåögda bloggare

Mammatrams + företag X = 💔?

Jag får förfrågningar om samarbeten på bloggen med jämna mellanrum. Det är jättebra, förstås, att jag syns så pass att företag vill samarbeta med mig. Det som är mindre bra är erbjudanden i stil med detta:

Tack för en jättebra blogg! Vi undrar om du skulle vara intresserad av ett samarbete med vårt företag XX.

Vi vill att du skriver ett inlägg på ca 300 ord, med tre olika länkar till olika saker på vår sida. Använd gärna våra bilder. I gengäld får du rabatt i vår webbutik.

Nu är det så att jag är med i Influencers of Sweden – inte för att jag betraktar mig själv som en regelrätt influencer, tillåt mig le sarkastiskt, men det är en branschorganisation som förr hette Better Bloggers. Jag är ju en bloggare, trots allt, och jag bryr mig om mitt hantverk.

IoS lär oss mycket, men framför allt vad dylika inlägg är värda för företagen. Jämför gärna med vad det kostar att annonsera i en tryckt tidning, och tänk på att en sådan tidning oftast slängs efter ett tag.

Därför blir man lite förolämpad av förfrågningar i stil med “lägg 3 timmar av ditt liv på att skriva för oss, OCH BETALA OSS FÖR ATT FÅ GÖRA DET”.

De unga blåögda

Men. Det är en ung bransch, med många minderåriga utövare dessutom. De unga människorna tar många av dessa skrattretande usla deals, glatt och lyckligt skriver de om ett klädmärke i utbyte mot rabatt. Klädmärket tjänar pengar på dem, och bloggarna betalar – rabatterade priser visserligen men icke desto mindre betalar de. Lika illa är det när de får produkter för att skriva om dem; det är skatteplikt på sånt så de måste ändå betala för det.

Det är få som inte är helt insatta som vet det här, men det finns många marknadsförare som är högeligen medvetna och som kör på ändå.

Därför svarar jag ändå på förfrågningarna, för att utbilda om inte annat. Ibland får jag inte ens ett svar, men oftast får jag höra att ”vi har inte budget för det just nu”. Det stämmer nog, eftersom de vill att jag ska betala för att jobba åt dem.

Visst blir man sur, och visst känns det tråkigt att respektlösheten för det man gör medvetet ska kastas i ansiktet på en av folk som man kan förvänta sig bättre av, men framför allt – visst blir det svårt att förvånas när man tänker på att bloggandet är en starkt kvinnodominerad* bransch.

 


*Det finns många bra manliga bloggare. Nisse Edwall och Dennis på Lattefarsor till exempel.

Bildkälla: Unsplash

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

10 thoughts on “Ogenerade marknadsförare och blåögda bloggare”

  1. Rabatt? Vilket trams! De ska naturligtvis GE bort sakerna, om det inte är betalt i reda pengar. Och bloggaren ska i så fall givetvis få välja produkter själv. Bra rutet! 🙂

  2. Visst är det irriterande med dessa mail. Rabattkoder hit, länkningar dit. Gör precis som du och ber dem även läsa IoS sida om PR och reklam/marknadsföring. Har lärt mig så galet mycket av Linda och gänget å det känns så tryggt att kunna luta sig mot dem å våga stå på sig för att ta betalt av företag

  3. Så himla bra och viktigt skrivet. Jag som ny i bloggvärlden och som influenser (känns så surrealistiskt att skriva så 😅) så är detta så viktigt.

    Som ny hade jag varit en av de blåögda som hade känt sig tacksam och uppmärksammad om ett företag skulle se just MIG?

    Nä tack för detta, jag är värd så mycket mer än en precenrabatt i en webbshop!

  4. Heja åt alla som orkar svara på mejlen och utbilda – och att du delar det här och fortsätter utbilda. Jag tänker att såklart företagen fortsätter mejla med skamliga förslag så länge det finns någon som nappar. Så vi måste stå på oss, säga nej, och kräva mer och bättre förslag från företagen! 🙂

    1. Exakt så!! HEJA för att vi/ni orkar svara och utbilda! Det blir bättre och bättre för varje dag. Och TACK för att du är med i InoS! 😀

Kommentera