Den sista vagn vi köper; Carena Gotland

Ny vagn – för sista gången

Som sagt, efter att ha tröttnat på vår urvuxna Basson Duo strax innan jul, åkte vi till Lekmers outletbutik i Järfälla för att provköra Carena* Visby och Carena Gotland eftersom de inte kostar en månadslön (eller fyra, om man är student) och har stora framhjul.

Vi siktade på Visby, men när det visade sig att Gotlandmodellen från 2017, som finns i lite roligare färger, även den klarar 25 kg per sits samt att ryggarna var något högre (enligt butiksbiträdet), plus att den var ca 5 kg lättare – eftersom sitsarna inte är vändbara – så valde vi den.

Det här var veckan innan jul, och vi köpte den på nätet för strax under 2700 kr på rean (ord pris 4495 kr). De finns på Blocket också men eftersom det är en budgetvagn, dessutom vår sista vagn och den förväntas hålla ganska länge, kändes det bättre med en ny.

Handtags- och bumperskydden i fejkskinn som medföljer är tyvärr gräsliga, jag menar de lyckas inte ens få det snyggt på säljbilden ovan, särskilt fult blir det när man jämför med hur skinn/fejkskinn brukar se ut när det är snyggt:

Simon testade Emmaljungas 735 i oktober.

Så nu är jag inne på att göra egna. Helst skulle jag slippa, helst skulle jag hitta nån som syr själv och säljer på insta eller nåt. Inte för att extra bumperskydd behövs, men för att jag tror det kan vara klokt att skydda handtaget om man vill att det ska hålla länge.

Men med undantag av bumper-/bygelskydden så gillar jag vagnen skarpt. Det framgår inte fullt ut på mina bilder att den är olivgrön, men det är den – alltså inte brun som Björn hävdar.

Nu när vi använt vagnen i en dryg vecka så har vi kommit fram till att vi föredrar delad varukorg framför en stor. Innehållet far inte omkring och blir lättare att komma åt (och hitta).

Vi har funderat lite över material och kvalitet. Det är ju en budgetvagn så vi har inte skyhöga förväntningar, mer stilla funderingar på hur plastdelarna i och runt fotbromsen kommer att hålla – särskilt som den är lite trög att lossa från låst läge.

För barnvagnsnörden…

Jag har inte hittat någon saklig jämförelse mellan Carena Gotland och Carena Visby gällande modellerna från 2017 och framåt, där båda vagnarna numera kan ta 25 kg per sits, så jag gjorde en lista över de saker som vi tyckte var avgörande för oss. Saknas nåt, eller om nåt är felaktigt, så säg till. I fix.

Carena Gotland VS Carena Visby

Carena Gotland +

Carena Gotland –

mittstång i chassi (stabilare chassi) Ej vändbara sittdelar
5 kg lättare Ej ställbara fotstöd
Steglöst fällbara ryggstöd Dåligt med benutrymme
Något längre ryggstöd
Snyggare färger
mer lättåtkomliga varukorgar

Carena Visby +

Carena Visby –

Barnen sitter högre upp från marken 5 kg tyngre
Ställbara fotstöd Ryggstöd i endast 3 lägen
Individuellt vändbara sittdelar Svåråtkomliga varukorgar
Bättre benutrymme

Uppdatering 2 månader

Nu har vi använt vagnen i snart 2 månader, och precis som i alla relationer dyker de små egenheterna upp först efter ett tag.

Framhjulen sitter förhållandevis tätt ihop, vilket gör att det blir svårt att gå avslappnat uppför barnvagnsspåret i en stentrappa på stan.

Framhjulen snurrar dessutom ganska motvilligt när båda barnen sitter i vagnen och den blir trögstyrd. Kan hända att vi bara behöver smörja dem. Resultatet, när man ska kliva på bussen och framhjulen inte är rakt ställda när de landar på bussgolvet för att sedan bära hela vagnstyngden medan man lyfter in resten av vagnen, blir att vagnen egensinnigt kör åt sidan och det blir omöjligt att kliva på bussen.

Fotbromsen är supertrög att lossa, och man måste gunga vagnen fram och tillbaka för att den ska lossna (och nej, det är ingen smuts eller skit som fastnat nånstans; bromsen har betett sig såhär sedan dag 1 och det har inte blivit bättre).


Uppdatering 5 månader

Framhjulen blev till slut så trögsvängda att vi låste dem i rakt läge. Just då var det inte alls ett problem eftersom det var mycket snö ute – vagnen tar sig för övrigt väldigt bra fram i snö – men när snön försvann blev det en kamp att ta vagnen. Jag försökte smörja hjulen, men det var oklart hur det skulle gå till så det blev inte så bra.

Björn mailade till Lekmer och fick svaret att ibland dras hjulen åt lite för hårt på fabriken, och när vagnen sätter sig så blir de tröga. Då måste man lossa på hjulen.

Detta gör man genom att skruva bort skruvarna som håller fast fotstödet i tyg, vika tyget åt sidan och använda en hylsnyckel med L-handtag (storlek 19mm) för att lossa på muttrarna. Eftersom Lekmer inte säljer såna hylsnycklar, och inte heller kunde tala om var man kunde få tag på dem eller ens vilken variant som behövdes (de vi hittade på byggvaruhus var för tjocka), så slutade det med att de skickade deras egen (?) till oss, som vi sen fick skicka tillbaka.

Jag var så less på vagnjäveln när jag gjorde det här, så jag passade på att smörja kullager och även pinnen som muttern fäster på (jag tog alltså loss hela hjulet från vagnen).

Nu beter den sig som en dröm igen.


*Carena var Brios budgetvagnmärke, tills Lekmer köpte det.

Bildkälla säljbilder (vagnar): Lekmer.se

SaveSaveSaveSaveSaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

6 thoughts on “Den sista vagn vi köper; Carena Gotland”

  1. Hej!
    Skulle du rekommendera att köpa vagnen nu när du har använt den ett tag? Är den lätt att fälla ihop och sätta in i bilen? Har nämligen hittat en likadan begagnad som bara var använd 3 gånger för 1500kr med 2 sittdelar och en liggdel. Funderar om det lönar sig för mig att köpa den eller satsa på någon annan vagn i stället. Har en son på snart 2 år och en på 3 månader. Skulle behöva en syskonvagn när jag skall på stan och när jag handlar alena med barnen. Men jag bor på landet så den borde också fungera på sand väg när jag skall försöka få barnen att sova i vagnen ute. Har du erfarenheter hur den är att köra på packad sand väg med lite löst grus?

    1. Hej! Jo, jag skulle rekommendera den, men den har såklart egenheter som inte passar alla. Den går att fälla ihop och lyfta in i bilen, men det ska sägas att den är otymplig (det var iofs vår tidigare syskonvagn också). Den är robust, stabil, och kräver lite kärlek och omtanke (det här med framhjulsjusteringen var inte en engångsgrej). Den är inte sådär nätt som man helst vill ha vagnen när man går på stan, men den är underbar i terräng. Vi har kört den i alla underlag jag kan komma på, även packad sandväg med lite löst grus, och den har gått bättre än nån av våra andra vagnar. De stora framhjulen gör mycket, och fotstöden kan min 4åring hoppa upp på i farten vilket passar jättebra för barnet som går självt men inte orkar/vill hela tiden.
      1500 låter som ett kanonpris! Jag hade köpt den om jag var du. Kolla bara att den du hittat är från 2017 eller senare, för de äldre modellerna tål inte lika stor vikt. Lycka till!

      1. Hej tack så mycket både för blogginlägget och ditt svar det var till stor hjälp! ☺️ Den är köpt i augusti 2018 sa hon som säljer den. Så jag köpte den.

  2. Hej! Vi har exakt det problemet du beskriver med framhjulen. De låser sig och är värdelöst svårstyrda!
    Vet du vad det var för hylsnyckel ni fick låna? Sexkants eller fyrkant? 19mm ser jag ju i texten.

    Tack på förhand/ Linda

    1. Hej Linda! Sexkant. Sån man byter tändstift på bil med funkar också. De flesta vanliga hylsnycklar är för tjocka så de kommer inte ner. Lycka till!

Kommentera